Az érzéseket ki kell beszélni! - mondja a pszichológus az iskolai bombariadókkal kapcsolatban

Az elmúlt napok iskolai bombariadós történései alaposan felkavarták a zalaegerszegiek életét. Egy egész ország áll értetlenül a történések előtt, és kérdezi: miért??? Az érintett gyerekek mindennapjaira és lelkére is hatalmas súly nehezedik. Dr. Léránt Erika szakpszichológussal arról beszélgettünk, milyen hatása van a gyermekekre ez a fajta fenyegetettség-érzet, és hogyan tudnak segíteni a felnőttek ebben helyzetben.
A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
TámogatásA frisshirek.hu folyamatosan figyelemmel kíséri a Zalaegerszegen zajló eseményeket. Amint arról itt is írtunk, a zalaegerszegi középiskolákat már három alkalommal fenyegette meg egy magát Robby Gomeznek nevező ismeretlen. Mindhárom alkalommal hátborzongató verseket küldött, valamint arról tájékoztatta a nyolc érintett iskolát, hogy bomba van elhelyezve az intézményekben.
"Fel fogjuk robbantani az iskolát! Ezernyi magyar gyerek vére fog a levegőbe repülni! Köztetek vagyunk! Mindenki meg fog halni!”
-írták többek között az oktatási intézményeknek.
A Frisshirek.hu visszaemlékezett, hogy a gyermekek, elsősorban az alsó tagozatosok rettenetesen megijedtek, nehezen dolgozták fel a pánikot, a félelmet. A diákok többsége az utcán vészelte át azt az időszakot, ameddig a szakemberek bombakereső kutyákkal és szerkezetekkel átkutatták az épületeket, volt olyan intézmény ahol a közeli meleg helyekre terelték a tanulókat, vagy a közelben lakókat egyszerűen csak hazaengedték, míg más iskolában a tornateremben, vagy a focipályán várták ki az átvizsgálás eredményét.
Az ATV úgy tudja, hogy az intézmény, a tankerület és a hatóságok szerdán egyeztetnek a történtekről. A szülők és diákok türelme azonban egyre csak fogy.
Komoly beszédtéma a szülők között is. Nagyon sok emberben félelmet is kelt, illetve rendkívüli módon megzavarja a tanulást. A fiam is érettségi előtt áll, és ezekben a napokban pont ez nem hiányzik. Rendkívül megdöbbentő eset ez, rejtélyes és érthetetlen, hogy ezt valaki miért csinálja
- mondta az ATV Híradójának egy zalaegerszegi édesapa, Paksi Zoltán.
Lapunk megkeresett egy szakpszichológust a témával kapcsolatban.
Dr. Léránt Erika hosszú évek óta dolgozik a szakmában. Szakpszihológusként azoknak kíván segíteni, akik a stresszes hétköznapokban valamilyen elakadással küzdenek. Ezek a lelki panaszok sohasem jelentkeznek egyedül - vallja. „A különféle tünetek feltárása során célom a felborult lelki harmónia visszaállítása.” - írja a honlapján.
Mi a véleménye, mi jellemezheti azt az elkövetőt, aki bombariadóval fenyeget? Mi viheti rá, mi okoz neki örömet benne?
Nagyon nehéz erre a kérdésre válaszolni, tulajdonképpen nincs is rá egyértelmű válasz, addig, amíg nem derül ki, hogy mi motiválta az elkövetőt. Abban biztos vagyok, hogy ugyan nincs kimondott bűnöző, és nem bűnöző személyiség, de vannak személyiségjegyek, amelyek jellemzőbbek lehetnek azoknál, akik hajlamosak a normákat áthágni. Lehetséges, hogy
vélt és valós sérelmek adnak önmagában elég motivációt az elkövetőnek abban, hogy az intézmény, vagy benne dolgozok ellen irányuljon fenyegető szándék.
Jelen esetben is az elkövető az oktatás akadályozásával sok embernek az életét befolyásolja, és pánikhangulatot is kelthet vele.
Sok bombariadó szólt a múltban valami mellett, vagy ellen való figyelemfelkeltésről is. De valós veszélyt is jelenthet (pédául terror), tehát azt csak találgatni lehet, hogy mi motiválja az elkövetőt. Iskolában történt bombariadók oka a filmekben egy egyszerű dolgozatírás-megúszása szokott lenni.
Milyen hatással vannak ezek az esetek azokra a gyerekekre, akik az iskolában átélik?
A gyerekek és szüleik mindennapjait teljesen felforgatja. Beleszól a napirendbe, akadályozza a tanulást, munkavégzést is, lelkileg is megviselheti őket a kiszámithatatlanság.
Ne felejtsük el, hogy az elmúlt időszak traumáinak feldolgozása is folyamatban van még. A világjárvány és a háború hatása a gyerekekre is hatott. Rossz volt megtapasztalni az irányítás elvesztésének ijesztő érzését. Részben azokban a családokban, ahol igyekeztek jól kezelni a híreket, beszéltek róla, jó megküzdési stratégiákat alkalmaztak, ott nagyobb rezilencia alakult ki, és most is könnyebb lesz feldolgozni a bombariadó okozta stresszes helyzetet, a pszichoimmunitás erősödése miatt.
Hogyan tud segíteni a gyerekeknek a szülő, a pedagógus egy ilyen stressz után, illetve felkészülni arra az esetre, ha bombariadó lenne?
A kiszámíthatatlansága miatt kelthet könnyen pánikot az iskolában,
még abban az esetben is, ha hamis a bombariadó, mivel az ilyen történeteket nem tudjuk irányítani - ez bizony félelmet, szorongás kelthet.
Mindenképpen megnyugtató lehet a határozott intézkedés, és a támogató közeg jelenléte ilyen esetekben.
Az iskolában a pedagógus, pszichológus személye, otthon a szülő segíthet abban, hogy adaptívan kezelje a gyerek is a váratlan eseményre adott reakcióit. Mindenképp megnyugvást adhat, ha életkorának megfelelően, átgondoltan beszélnek róla.
Az érzéseket is bátran fejezzük ki, szembe lehet nézni a félelemmel, haraggal. Akkor lehet csak feldolgozni, ha újra azt érezzük, hogy irányítani tudjuk majd mindennapjainkat.
Fontos, hogy felnőttként mi vagyunk a felelősek, azért hogy mindezek mellett, figyelve a gyerek stresztűrő képességét, egyénre szabottan történjen a beszélgetés.
Mi ilyenkor a legjobb magatartás, amivel támaszt nyújthatunk?
Nagyon türelmesen kell kezelni a helyzetet! Azt, ahogyan a gyerek kifejezi és megéli érzéseit, nem szabad bagatellizálni! A kérdéseire fontos válaszolni, és
megnyugtatást adni arról, hogy biztonságban van.
Fontos a hitelesség.
Fókuszálni kell a segítségre, úgy, ahogyan most is intézkednek, segítenek az emberek, és igyekeznek megtalálni a tettest.
Szülőként, pedagógusként is fontos megőrizni a saját mentális egészséget, harmóniát, hogy segíteni tudjanak a gyerekeknek. Fontos visszaállítani a biztonságérzetet lehetőség szerint.
Ha úgy érezzük, nem megy egyedül, kérjünk segítséget szakembertől!
Fotó: MTI/Katona Tibor, Dr. Léránt Erika egeszsegert.hu, pixabay