2023.02.07., kedd - Rómeó, Tódor
Miskolc: -2o - -2o
Az ország 19 megyéjében

Miskolc Škoda villamosflottája 9 éve indult útjára először

Tajthy Ákos, 2023. január 20. - 20:11
Miskolc Škoda villamosflottája 9 éve indult útjára először

A Zöld Nyíl projekt keretében annak idején a komplett villamospálya és a flotta is megújult, összeállításunkban, most az elmúlt kilenc év legemlékezetesebb villamosbaleseteit szedtük össze.

A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.

Támogatás

Kilenc évvel ezelőtt, január 20-án, 13.54 perckor állt forgalomba az első Škoda villamos Miskolcon - írja pénteki közleményében a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK).

- 2009-ben kezdődött a város történetének egyik legnagyobb és talán a legtöbb embert érintő beruházása, a nagy villamos projekt. A „Zöld Nyíl program” célja az volt, hogy Miskolcon az ország egyik legmodernebb villamosközlekedése jöhessen létre. A fejlesztés keretében 9 évvel ezelőtt, ezen a napon állt forgalomba az első Škoda villamos - írják.

Az európai színvonalú járműből összesen harmincegy darab érkezett Miskolcra a villamosvasút fejlesztési nagyprojekt keretén belül. A modern Škoda villamosok beszerzése mellett a projekt során megújult a korábbi 9,6 kilométeres pálya és meg is hosszabbították azt, 1.6 kilométerrel, ezzel akkor elindult a miskolci közösségi közlekedés egy újabb korszaka.

Az alacsonypadlós Škoda villamosok tágasak, teljes hosszában átjárhatóak, ergonomikusan kialakítottak, klimatizált utastérrel és vezetőfülkével rendelkeznek, kerekes székesek és kerékpárok szállítására is alkalmasak, wifivel felszereltek. A hang-és hőszigetelt oldalfalú és mennyezetburkolatú villamosokat alacsony külső és belső zajszint valamint korszerű fedélzeti rendszer jellemzi.

Kilenc év ide, kilenc év oda, az összes miskolci villamos megvan még, viszont az MVK egy korábbi közlése szerint már nincsen olyan jármű, ami legalább egyszer ne tört volna össze. Mivel jelen sorok írója folyamatosan figyelemmel kísérte a miskolci tömegközlekedés alakulását, jelen cikkünkben, a miskolci Skoda villamosok legemlékezetesebb baleseteit idézzük fel, azokat, melyekre a helyi és/vagy az országos sajtó is felfigyelt.

Az első eset 2015-ben történt, ekkor még alig egyéves volt az új flotta, és voltak olyan járművek is, melyek még csak néhány hete szállítottak utasokat. Ilyen volt például a 619-es számú is, ami 2015. szeptember 11-én szenvedett baleset: egyik oldalát zúzta szét egy, a jármű mellett elhaladó teherautó, aminek a rakománya lógott be a villamospályára. A villamosban is többmilliós kár keletkezett, hiszen a szerelvény összes ajtaja és ablaka betört és ezek beszerzése nagyon jelentős költség volt, ráadásul a kocsi hosszú hónapokra kiesett a forgalomból.

2016. december 11-én éjjel a Centrumnál történt a következő baleset, erről az országos sajtó is beszámolt. Ezen a napon egy, a Miskolc Plaza irányából érkező Opel nem adta meg az elsőbbséget a kereszteződésben áthaladó villamosnak, abba belerohant, kisiklatva ezzel a 616-os szerelvényt, amit Bató-házban található pénzváltó állított meg. A villamosban és a pénzváltóban is hatalmas kár keletkezett, a díszburkolaton pedig mai napig is láthatóak a villamoskerekek nyomai.

A 614-es számú szerelvény 2018-as balesetére valószínűleg mindenki emlékszik. 2018. június 11-én a LÁEV két elszabadult vasúti kocsija csapódott bele az MVK 614-es pályaszámú Skodájába. Az eset körülményei még azóta sem teljesen tisztázottak, ami viszont egészen biztos: az MVK járművében példanélküli kár keletkezett. Az igazgató elmondása szerint, a helyreállítás költsége az egymillió euróhoz közelít. A villamos olyan sérüléseket szenvedett, amilyenre Miskolcon még nem volt példa: a helyreállítás során a komplett középső kocsiszekrényt újra kellett építeni gyári körülmények között.

2020 február 28-án pedig a 2016-os Centrumnál történt baleset ismétlődött meg: ekkor egy kisteherautó ütközött 609-es számú villamosnak a Corvin és a Széchenyi utca kereszteződésében. A jármű kisiklott, és csaknem ugyanazt a pályát szántotta végig, mint a 616-es 2016-ban.

Az MVK korábban leszögezte, a járművezetők egyik esetben sem hibáztak, mint ahogyan a kisebb koccanások, ütközések nagyobb százalékában sem ők vétenek. A Centrumnál a balesetek óta éjjel-nappal működik a jelzőlámpa, a kisvonat ügyében még mindig tart a bírósági eljárás, az MVK pedig molinókat helyezett el a veszélyesebb kereszteződésekben, melyeken arra hívja fel az autósok figyelmét, hogy a síneken való áthaladás, kanyarodás előtt nézzenek a tükörbe, a kötött pályán nem érkezik-e éppen villamos.

Fotó: MTI/Vajda János