Még december közepén debütált a félig-átadott, autómentes Lánchíd teljes forgalmi terhelés alatt. Ekkortól már iskolába járásra is használják a Budapesten közlekedők. Az autómentes Lánchíd egy rendkívül megosztó kérdés, melyről naphosszat lehet vitatkozni. Mi inkább megnéztük a felújítás előtti forgalmat, mondhatni utaztunk egy kicsit az időben. Lemértük mennyit bír el és mennyit ér a felújított Lánchíd - VIDEÓ. Sőt, azóta az is kiderült, ha a budapesti polgárokon múlik, nem fogják visszaengedni a személyautókat a Lánchídra.
A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
A hidat teljes egészében 2023 őszén adják át, most csak az útpályát vehették birtokba a kétkerekű járművet használók (bicikli, roller, e-roller, motor), a busszal közlekedők és a taxik. Karácsony Gergely főpolgármester szerint az új forgalmi rend hatékonyabb összeköttetést biztosít a Bel-Buda és Bel-Pest között, azaz az I. kerületből és a 12. kerület alsóbban fekvő részeiről lesz gyorsabban elérhető az V., a VI. és VII. kerület. A felújítással a híd forgalmi áteresztő képessége nem változott, amin a felújítás előtt napi 26 ezer autó közlekedett át. Reggel Budáról-Pest felé dugult be, délután Pestről-Budára, estére pedig mindkét irányba. Az autós Lánchíd a mindennapos tömegközlekedés szempontjából teljesen használhatatlan volt, a folyamatos-torlódásban a buszok is beragadtak. A Deák-tér és a Clark Ádám tér között csúcsidőben kiszámíthatatlan volt a menetidő. A buszt jóformán csak a turisták használták, vagy akiknek volt szabadidejük.
Az autómentes Lánchídon a Clark Ádám tér - Deák Ferenc tér távolságot 4 perc alatt lehet megtenni, 31 kilométer/órás utazási sebességgel. Ez egy kiszámíthatóbb, vonzóbb alternativa a mindennapos közlekedésben, mint csúcsidőben megszokott 15-20 perces araszolás, a Deák tér és Clark Ádám tér közötti 2381 méteres szakaszon - tudósított a Frisshirek.hu.
A budai és a pesti hidfők között mindenki ingyenesen utazhat és gyönyörködhet a sűrített járatokon:
16- os és 216-os járat
A 16-os busz a híd lezárása előtti útvonalon, ismét a Lánchídon keresztül közlekedik egészen a Deák Ferenc térig. A kapacitásbővítés érdekében az új 216-os járat segíti, mely a Deák Ferenc tér és a Dísz tér között közlekedik a 16-os vonalon közlekedő midijárműveknél nagyobb befogadóképességű szólóbuszokkal.
105 -ös járat
A 105-ös busz újra lezárás előtti útvonalon, a Lánchídon közlekedik. A Krisztinaváros és Angyalföld között a 178-as járattal közösen biztosítják a lezárás előtti állapothoz képesti bővebb kapacitást.
178-as járat
A 178-as busz a Lánchídon jár, így változatlanul a Naphegy és a Gyöngyösi utca között közlekedik. A 105-ös busszal közösen biztosítja a lezárás előtti állapothoz képest a bővebb kapacitást a Krisztinaváros és Angyalföld között. A Naphegy felől a Rákóczi úti tengely az Attila úton közlekedő 5-ös busszal, illetve a Hegyalja úti buszsávban közlekedő 8E, 108E, 110-es és 112-es buszokkal érhető el közvetlenül. A 178-as járattal a Sánc utcánál érhetőek el a Hegyalja úti, míg a Krisztina térnél az Attila úti járatok.
Éjszaki 916-os és 990-es járat
Az éjszakai buszok a lezárás előtti útvonalukon, ismét a Lánchídon közlekednek.
Haza és Haladás
Az új/ideiglenes forgalmi renddel megjelent egy közlekedési csoport is a budai kerékpárosok. Számukra csak a Petőfi és a Margit Híd jelentett összeköttetést Buda és Pest között. A Lánchíd az útviszonyok miatt számukra is használhatatlan volt. Most viszont a Lánchíd közelében élők közül egyre többeket csábít az autó elhagyására a kerékpárosbarát Lánchíd. De hogy hányan fogják használni az új forgalmi rendet a hétköznapokban az csak a forgalmi mérések után derül ki. Karácsony Gergely ígérete szerint a részletes forgalmi mérések alapján fogják megvitatni a híd végleges forgalmi rendjét a budapestiekkel.
1 millió 300 ezer autó - napi 37 perc dugó
Budapesten ma több mint 1 millió autó rendelkezik forgalmi engedéllyel, de míg a fővárosiak közül 10-ből 7-en választják munkába járásra a közösségi közlekedést, az agglomerációból ingázók közül csak 10-ből 3-an tömegközlekednek a fővárosba. A többi 7 autóval jár dolgozni. Ami azt jelenti, hogy hétköznap 300 ezer autó indul a fővárosba a Pest-vármegyéből. A budapesti utak forgalmi leterheltségén alig enyhítene valamit az autós-Lánchíd, ami a felújítás előtt a Dunán való át-közlekedésnek mindössze 4 százalékát tudta elvezetni(napi 26 ezer autó), folymatos dúgók közepette. A mindennapi közlekedési káoszra sokkal átfogóbb megoldások kellenének, mint a HÉV-ek metrósítása, vagy vasúthálózat jelentős modernizálása. Persze az, aki napi 37 percet tölt dúgóban és az agglomerációból ingázók és a peremkerületekben élők közül sokan vesztegelnek napi 37 percet torlódásban. Ők joggal reménykednek abban, hogy az autós-Lánchíd enyhít valamit a gondokon, de felújítás idején kiderült, hogy az 1840-es évek lovaskocsi forgalmára tervezett híd messze nem bír el a mai kor közlekedési szokásaival. És a videóban az is látszik, hogy már az 1930-as években is nagy volt a forgalom a Lánchídon.
Ha a budapesti polgárokon múlik, nem fogják visszaengedni a személyautókat a Lánchídra, mert a 21 Kutatóközpont és a Medián felmérése szerint a fővárosiak többsége támogatja az autómentesítés koncepcióját. A jelenlegi forgalmi rend szerint a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők kelhetnek át a hídon, de a szabályozás egyelőre ideiglenes, és csak nyáron véglegesítik majd. A mostani kutatás eredményei azonban abba az irányba mutatnak, hogy a fővárosi önkormányzat nem változtat majd a jelenleg érvényben lévő renden - írta meg a Frisshirek.hu.
A Lánchíd mindenkinek jár
A tél legforróbb közéleti vitájában sokan tették fel a kérdést, hogy „kié legyen a Lánchíd?”. Nos, budaörsi autót gyakran használó, még gyakorib tömegközlekedő fejjel szerintem a híd legyen a magyaroké. Nem gondolom Karácsony bárkitől is elvette volna a Lánchidat. Sőt! A felújítással a nemzet most kapja igazán vissza Széchenyi örökségét, ami nemcsak Budapest, hanem a modernkori Magyarország jelképe. A gondos felújítási munkálatoknak hála most a Lánchíd most tényleg remekül néz ki. Aki ismerte a felújítás előtti állapotokat elsírta magát a rozsda és tátongó lyukak láttán, de a mai Lánchíd már valóban a világ legszebb hídja. Bár tényleg paradox helyzet felújítani egy hidat, majd kitiltani az autókat, de Lánchíd még mindig a Haza és a Haladás jelképe. És ha velünk élő történelmi örökségként vizsgáljuk hid szerepét, akkor az üzenet világos: fogyaszd felelősséggel.