2024.04.18., csütörtök - Andrea, Ilma
Miskolc: 7o - 8o
Az ország 19 megyéjében

Lánchíd: most ugrik az oroszlán a vízbe - VIDEÓ

Matsinhe Dénes | 2023. január 13. - 21:00
Lánchíd: most ugrik az oroszlán a vízbe - VIDEÓ

Még december közepén debütált a félig-átadott, autómentes Lánchíd teljes forgalmi terhelés alatt. Ekkortól már iskolába járásra is használják a Budapesten közlekedők. Az autómentes Lánchíd egy rendkívül megosztó kérdés, melyről naphosszat lehet vitatkozni. Mi inkább megnéztük a felújítás előtti forgalmat, mondhatni utaztunk egy kicsit az időben. Lemértük mennyit bír el és mennyit ér a felújított Lánchíd - VIDEÓ. Sőt, azóta az is kiderült, ha a budapesti polgárokon múlik, nem fogják visszaengedni a személyautókat a Lánchídra.

31 Km/óra 
A hidat teljes egészében 2023 őszén adják át, most csak az útpályát vehették birtokba a kétkerekű járművet használók (bicikli, roller, e-roller, motor), a busszal közlekedők és a taxik. Karácsony Gergely főpolgármester szerint az új forgalmi rend hatékonyabb összeköttetést biztosít a Bel-Buda és Bel-Pest között, azaz az I. kerületből és a 12. kerület alsóbban fekvő részeiről lesz gyorsabban elérhető az V., a VI. és VII. kerület. A felújítással a híd forgalmi áteresztő képessége nem változott, amin a felújítás előtt napi 26 ezer autó közlekedett át. Reggel Budáról-Pest felé dugult be, délután Pestről-Budára, estére pedig mindkét irányba. Az autós Lánchíd a mindennapos tömegközlekedés szempontjából teljesen használhatatlan volt, a folyamatos-torlódásban a buszok is beragadtak. A Deák-tér és a Clark Ádám tér között csúcsidőben kiszámíthatatlan volt a menetidő. A buszt jóformán csak a turisták használták, vagy akiknek volt szabadidejük. 
Az autómentes Lánchídon a Clark Ádám tér - Deák Ferenc tér távolságot 4 perc alatt lehet megtenni, 31 kilométer/órás utazási sebességgel. Ez egy kiszámíthatóbb, vonzóbb alternativa a mindennapos közlekedésben, mint csúcsidőben megszokott 15-20 perces araszolás, a Deák tér és Clark Ádám tér közötti 2381 méteres szakaszon - tudósított a Frisshirek.hu.
A budai és a pesti hidfők között mindenki ingyenesen utazhat és gyönyörködhet a sűrített járatokon: 
 

16- os és 216-os járat 

A 16-os busz a híd lezárása előtti útvonalon, ismét a Lánchídon keresztül közlekedik egészen a Deák Ferenc térig. A kapacitásbővítés érdekében az új 216-os járat segíti, mely a Deák Ferenc tér és a Dísz tér között közlekedik a 16-os vonalon közlekedő midijárműveknél nagyobb befogadóképességű szólóbuszokkal.

105 -ös járat 

A 105-ös busz újra lezárás előtti útvonalon, a Lánchídon közlekedik. A Krisztinaváros és Angyalföld között a 178-as járattal közösen biztosítják a lezárás előtti állapothoz képesti bővebb kapacitást.

178-as járat 

A 178-as busz a Lánchídon jár, így változatlanul a Naphegy és a Gyöngyösi utca között közlekedik. A 105-ös busszal közösen biztosítja a lezárás előtti állapothoz képest a bővebb kapacitást a Krisztinaváros és Angyalföld között. A Naphegy felől a Rákóczi úti tengely az Attila úton közlekedő 5-ös busszal, illetve a Hegyalja úti buszsávban közlekedő 8E, 108E, 110-es és 112-es buszokkal érhető el közvetlenül. A 178-as járattal a Sánc utcánál érhetőek el a Hegyalja úti, míg a Krisztina térnél az Attila úti járatok.

Éjszaki 916-os és  990-es járat

Az éjszakai buszok a lezárás előtti útvonalukon, ismét a Lánchídon közlekednek.

Haza és Haladás 

Az új/ideiglenes forgalmi renddel megjelent egy közlekedési csoport is a budai kerékpárosok. Számukra csak a Petőfi és a Margit Híd jelentett összeköttetést Buda és Pest között. A Lánchíd az útviszonyok miatt számukra is használhatatlan volt. Most viszont a Lánchíd közelében élők közül egyre többeket csábít az autó elhagyására a kerékpárosbarát Lánchíd. De hogy hányan fogják használni az új forgalmi rendet a hétköznapokban az csak a forgalmi mérések után derül ki. Karácsony Gergely ígérete szerint a részletes forgalmi mérések alapján fogják megvitatni a híd végleges forgalmi rendjét a budapestiekkel.   

1 millió 300 ezer autó - napi 37 perc dugó 
Budapesten ma több mint 1 millió autó rendelkezik forgalmi engedéllyel, de míg a fővárosiak közül 10-ből 7-en választják munkába járásra a közösségi közlekedést, az agglomerációból ingázók közül csak 10-ből 3-an tömegközlekednek a fővárosba. A többi 7 autóval jár dolgozni. Ami azt jelenti, hogy hétköznap 300 ezer autó indul a fővárosba a Pest-vármegyéből. A budapesti utak forgalmi leterheltségén alig enyhítene valamit az autós-Lánchíd, ami a felújítás előtt a Dunán való át-közlekedésnek mindössze 4 százalékát tudta elvezetni(napi 26 ezer autó), folymatos dúgók közepette. A mindennapi közlekedési káoszra sokkal átfogóbb megoldások kellenének, mint a HÉV-ek metrósítása, vagy vasúthálózat jelentős modernizálása. Persze az, aki napi 37 percet tölt dúgóban és az agglomerációból ingázók és a peremkerületekben élők közül sokan vesztegelnek napi 37 percet torlódásban. Ők joggal reménykednek abban, hogy az autós-Lánchíd enyhít valamit a gondokon, de felújítás idején kiderült, hogy az 1840-es évek lovaskocsi forgalmára tervezett híd messze nem bír el a mai kor közlekedési szokásaival. És a videóban az is látszik, hogy már az 1930-as években is nagy volt a forgalom a Lánchídon. 
Ha a budapesti polgárokon múlik, nem fogják visszaengedni a személyautókat a Lánchídra, mert a 21 Kutatóközpont és a Medián felmérése szerint a fővárosiak többsége támogatja az autómentesítés koncepcióját. A jelenlegi forgalmi rend szerint a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők kelhetnek át a hídon, de a szabályozás egyelőre ideiglenes, és csak nyáron véglegesítik majd. A mostani kutatás eredményei azonban abba az irányba mutatnak, hogy a fővárosi önkormányzat nem változtat majd a jelenleg érvényben lévő renden - írta meg a Frisshirek.hu.
A Lánchíd mindenkinek jár 
A tél legforróbb közéleti vitájában sokan tették fel a kérdést, hogy „kié legyen a Lánchíd?”. Nos, budaörsi autót gyakran használó, még gyakorib tömegközlekedő fejjel szerintem a híd legyen a magyaroké. Nem gondolom Karácsony bárkitől is elvette volna a Lánchidat. Sőt! A felújítással a nemzet most kapja igazán vissza Széchenyi örökségét, ami nemcsak Budapest, hanem a modernkori Magyarország jelképe. A gondos felújítási munkálatoknak hála most a Lánchíd most tényleg remekül néz ki. Aki ismerte a felújítás előtti állapotokat elsírta magát a rozsda és tátongó lyukak láttán, de a mai Lánchíd már valóban a világ legszebb hídja. Bár tényleg paradox helyzet felújítani egy hidat, majd kitiltani az autókat, de Lánchíd még mindig a Haza és a Haladás jelképe. És ha velünk élő történelmi örökségként vizsgáljuk hid szerepét, akkor az üzenet világos: fogyaszd felelősséggel.